ANALISIS PEMANFAATAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI (TIK) GURU DALAM PEMBELAJARAN DI SDN 2 TAHUNAN JEPARA
DOI:
https://doi.org/10.46306/jpee.v1i2.17Keywords:
pembelajaran , komunikasi, Informasi, Teknologi, Pemanfaatan, learning, communication, Information, Technology, UtilizationAbstract
This study aims to: (1) to analyze the Utilization of Information and Communication Technology (ICT) Teachers in Learning at SDN 2 Tahunana Jepara; and (2) To analyze the supporting factors and inhibiting factors for the Utilization of Information and Communication Technology (ICT) Teachers in Learning at SDN 2 Tahunana Jepara. This research uses a qualitative approach with descriptive research type. Data collected through data collection techniques in the form of observation, interviews and documentation. The results of this study indicate that the use of information and communication technology (ICT) teachers in learning at SDN 2 Tahunan Jepara through WhatsApp Group, Youtube and Zoom Meeting. The use of ICT in SDN 2 Tahun Jepara is still very rare. Because, the facilities and infrastructure are still lacking, the knowledge of teachers in technology is still lacking and there is very little time to make learning media using technology. Supporting factors include: teachers are easier to convey material to students, students are more interested in learning and students are easier to understand the material presented by the teacher. While the inhibiting factors include: lack of infrastructure and technological facilities for learning in the classroom, teacher knowledge of technology and lack of time
Downloads
References
Anshori, S. (2017). Pemanfaatan TIK sebagai sumber dan media pembelajaran di sekolah. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn Dan Sosial Budaya, 1(1), 176-187.
Darmika, I. P., Gunatama, G., Sutama, I. M. (2019). Penggunaan E-Learning Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sma Negeri Bali Mandara. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 8(2), 34-51.
Thoyyibah, D., Attalina, S. N. C., Widiyono, A. (2022). Pengaruh Kompetensi Kepribadian Guru Terhadap Pembentukan Karakter Disiplin Siswa Kelas IV SDN 01 Bugel Kedung Jepara Di Era New Normal. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 516–522.
https://core.ac.uk/download/pdf/322599509.pdf
Fauziah. (2015). Pengaruh Teknologi Berbasis Android (Smartphone) Dalam Pendidikan Industri 4.0. Diakses dari https://jurnal.univpgripalembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/2528/2342
Gunawan, Z. (2014). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 3(1), 71–78.
Ibrahim, Y. (2019). Implementasi Modul Pembelajaran Fisika dengan menggunakan Model React Berbasis Kontekstual Pada Konsep Usaha dan Energi. Jambura Physics Journal, 1(1), 1–13.
Kemdikbud. (2013). Kurikulum 13. Diakses dari https://kurikulum.kemdikbud.go.id/kurikulum-2013/
Kemdikbud. (2021). Peluncuran Program Bimtek Pembelajaran Berbasis TIK (PEMBATIK). Diakses dari https://ditpsd.kemdikbud.go.id/public/agenda/detail/peluncuran-program-bimtek-pembelajaran-berbasis-tik-pembatik-tahun-2021#
Kemenag, S. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan. Diakses dari https://simpuh.kemenag.go.id/regulasi/permendikbud_65_13.pdf /
Kemendikbudristek, P. (2021). Pembelajaran Berbasis TIK (PembaTIK) dalam Meningkatkan Level Kompetensi TIK Guru di Indonesia. Diakses dari https://pusdatin.kemdikbud.go.id/pembelajaran-berbasis-tik-pembatik-dalam-meningkatkan-level-kompetensi-tik-guru-di-indonesia/
Lestari, S. (2015). Faktor-faktor yang mempengaruhi pemanfaatan TIK oleh guru. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 3(2), 121–134.
Normawati, N. (2016). Pemanfaatan Komputer dalam Pembelajaran di SD Negeri Tukangan Yogyakarta. Basic Education, 5(23), 2–239.
RI, J. B. (2017). Undang-undang (UU) No. 20 Tahun 2003. Diakses dari https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/43920/uu-no-20-tahun-2003
Suwendra, I. W. (2018). Metodologi penelitian kualitatif dalam ilmu sosial, pendidikan, kebudayaan dan keagamaan. Bandung: Nilacakra.
Wahyuningsih. (2013). Perkembangan definisi dan kawasan teknologi pembelajaran serta perannya dalam pemecahan masalah pembelajaran. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 72–94.
Widiyono, A., Attalina, S. N. C., Sutriyani, W. (2020). Kemampuan Pengelolaan Kelas Guru Terhadap Proses Pembelajaran Di SDN 02 Banjaran Jepara. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(2), 55–63.
Widiyono, A. (2021). Pengaruh Penggunaan LMS dan Aplikasi Telegram terhadap Aktivitas Belajar The Effect of Using LMS and Telegram on Students ’ Learning Activities. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(1), 91–101.
Widiyono, A. (2020). Penggunaan Aplikasi Whatsapp Group Terhadap Hasil Belajar IPA SD di Masa Pandemi Covid-19. Seminar Nasional Pendidikan Dasar, (5)1, 65-76.
Widiyono, A., & Millati, I. (2021). Peran Teknologi Pendidikan dalam Perspektif Merdeka Belajar di Era 4.0. Journal of Education and Teaching (JET), 2(1), 1–9. https://doi.org/10.51454/jet.v2i1.63
Zuhrah, F. (2011). Pentingnya teknologi informasi dalam meningkatkan pelayanan di perpustakaan. Jurnal Iqra, 5(01), 15-23.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Henny Lestari, Naili Rofiqoh, Aan Widiyono
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.