PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK BERBASIS INQUARY LEARNING PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL KELAS IV DI SDN BAMA 2
DOI:
https://doi.org/10.46306/jpee.v2i1.34Keywords:
IPS, Lembar Kerja Peserta Didik, Media Pembelajaran, social studies, Student worksheet, Learning MediaAbstract
Development of student worksheet based on Inquiry Learning on social science subjects Class IV in SDN Bama 2. This study aims to develop student worksheet media based on inquiry learning on social studies subjects, especially the material of togetherness in diversity in Class IV. The research method used by the author, namely research and Development (R&D) research with seven stages: problem analysis, data collection, Product Design, Design Validation, design revision, product trials and final results. To test the feasibility of this student worksheet, an expert validation test is conducted by media experts and material experts. After testing the product with the subject of this study were students of Class IV SDN Bama 2 which amounted to 20 people. Based on the results of validation that learning media worksheet learners based on Inquiry Learning declared "very decent “by media experts with a percentage of 93% and 83% material experts who fall into the category of” very decent “and respondents given students get a percentage of 90.3% which is included in the category of”very decent". Based on the results of the study it can be concluded that the media worksheets based on Inquiry Learning “very feasible” used in learning social studies in diversity
Downloads
References
Andriana, E. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Saintifik Kontekstual Materi Peristiwa Alam Beserta Mitigasi Bencana. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar.Vol 10 No2 Hal 163-171.
________ (2021). Penggunaan Lkpd Berbasis Hots Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Di Kelas V Sdn Pabuaran. Profesi Pendidikan Indonesia. Vol 1 No 2 Hal 111- 130.
_________ (2021). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Dengan Menggunakan Lkpd Berbasis Hots Kelas Iv Sdn Tegal Dawa. Profesi Pendidikan Indonesia. Vol 1 No 1 Hal 11-12.
Arianti, D. (2015).Pengembangan Lembar Kerja Peserta didik, tersedia pada
http://repository.ump.ac.id/199/3/BAB%20II_Dwi%20Arianti.pdf. diakses
pada tanggal 14 Maret 2019.
Aris, S. (2014). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Asri T.P dan Budi, J. “Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing (guided inquiry) Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Peserta didik pada Pembelajaran Fisika Materi Fluida Statis Kelas XI di SMA NEGERI 2 SIDOARJO”, Vol. 02, No. 03, 2013, Universitas Negeri Surabaya, H. 122-123
Azis, A. (2009).Metode dan Model-Model Mengajar IPS, Cetakan Ke-3, Bandung:Alfabeta
Daryanto. 2010. Media Pembelajaran: Peranannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gaya Media.
Desmita. (2014). Psikologi Perkembangan Peserta Didik, Cetakan Ke-5, Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset
Fajariyah, N. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Prestasi Belajar Pada Materi Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan Siswa Kelas XI SMA Al-Islam 1 Surakarta Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kimia. Vol 5 No 2 Hal 89-87.
Gunawan, R. (2013). Pendidikan IPS Filosofi, Konsep dan Aplikasi, Cetakan Ke-2, Bandung: Alfabeta
Heriawan, A. (2012).Metodologi Pembelajaran Kajian Teoritis Praktis, Cetakan Pertama, Serang: LP3G
Hosnan, M. (2014).Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21, Cetakan Ke-1, Bogor: Ghalia Indonesia
Jamaludin Ujang. & Reza Rahmatullah. (2017). Pembelajaran Pendidikan IPS (Teori Konsep dan Aplikasi bagi Guru dan Mahapeserta didik). Bekasi: CV. Nurani
Kurnia, A. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan Kelas XI IPA 2 SMAN 1 Karanganyar. Jurnal Pendidikan Kimia. Vol 5 No 4 Hal 98-106.
Kurnia, D. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dilengkapi LKS Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Prestasi Belajar Pada Materi Pokok Hukum Dasar Kimia Siswa Kelas X SMAN 1 Karanganyar. Jurnal Pendidikan Kimia. Vol 5 No 1 Hal 88-95.
Magdalena, O. (2014). Pengaruh Pembelajaran Model Problem Based Learning dan Inquiry Terhadap Prestasi Belajar Siswa Ditinjau Dari Kreativitas Verbal Pada Materi Hukum DasarKimia Kelas X SMAN 1 Boyolali. Jurnal Pendidikan Kimia. Vol 3 No4 Hal 162-169.
Majid, A. (2016).Perencanaan Pembelajaran, Cetakan Ke-11, Bandung: Remaja Rosdakarya Offset
Margono. (2007). Metodelogi Penelitian Pendidikan. Jakarta : Rineka Cipta.
Morrison. (2001).Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Alfabeta
Nandaresta, R. (2016).Pengembangan LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD)Matematika, tersedia pada
http://repository.ump.ac.id/330/3/BAB%20II_RENDRA%20NANDARESTA_MATEMATIKA'16.pdf. Diakses pada tanggal 14 Maret 2018.
Partin, Robert L. 2009. Kiat Nyaman Mengajar di Dalam Kelas. Jakarta: Indeks.
Purwanto.(2014). Evaluasi Hasil Belajar.Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Riduwan.(2009). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sudjana dan Ahmad Rifa’i. 2010. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Sugiyono. (2012).Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Cetakan Ke-16, Bandung: Alfabeta
________.(2014).Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Cetakan Ke-16, Bandung: Alfabeta
Surya, M. (2015).Strategi Kognitif dalam Proses Pembelajaran, Cetakan Pertama, Bandung: Alfabeta
Susanto, A. (2014).Pengembangan Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenamedia Group
Susparini, N. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dan Inkuiri Bebas Termodifikasi Pada Materi Termkimia Terhadap Terhadap Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMAN 1 Sukoharjo. Jurnal Pendidikan Kimia. Vol 5 No 2 Hal 44-51.
Trianto. (2012).Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Wardani, S. (2016). The Effectiveness Of The Guided Inquiry Learning Module Towards Student Character and Concept Understanding. International Jurnal Of Science and Research. Vol 5 No 6 Hal 1589-1594.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nahdiya Siti Syarah, Damanhuri, A. Syachruroji, Encep Andriana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.