MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI PADA PERKEMBANGAN BERFIKIR KRITIS SISWA : LITERATURE REVIEW

Authors

  • Halimatus Sa’diyah Universitas Bina Bangsa
  • Syarifah Aini Universitas Bina Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.46306/jpee.v1i1.8

Keywords:

pembelajaran IPS, berfikir kritis, Model Inkuiri, social studies learning, critical thinking, Inquiry Model

Abstract

Education aims to prepare students to become a generation that is able to face all the challenges of the times and solve social problems in their environment based on social science concepts that are analyzed scientifically and think critically. The application of the inquiry learning model in the 2013 curriculum through the stages of data collection, analysis, and making hypotheses helps students become people who can think critically scientifically by using social studies concepts. The aim of this study is: a) Knowing the mechanism of the Inquiry Model can be used to improve critical thinking skills in students' social studies learning, b) Knowing how to apply the inquiry model to social studies learning in the classroom, c) Knowing the characteristics of critical thinking, d) Knowing the supporting components of increasing critical thinking skills by applying the inquiry model, and e) Knowing the stages of how to build critical thinking patterns and their effects in improving critical thinking skills by applying the inquiry model. The steps of the Inquiry model are the basis for critical thinking and can be used as a thinking map. The process of reasoning systematically, logically and deeply accompanied by scientific arguments along with evidence in the form of data or accurate information so that conclusions can be obtained that can be accounted for can be used to train critical thinking

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Yunus. 2014. Desain Sistem Pembelajaran Dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: PT Refika Aditama.

Anggraeni, N., Rustini, T., & Wahyuningsih, Y. (2022). Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar pada Mata Pelajaran IPS di Kelas Tinggi. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 8(1), 132–144.

Fadlillah. 2014. Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Pembelajaran SD/MI, SMP/MTS, & SMA/MA. Yogyakarta: Arruzz Media.

Ikhsan, K. N., & Hadi, S. (2018). Implementasi dan Pengembangan Kurikulum 2013. Jurnal Edukasi: Ekonomi, Pendidikan dan Akuntansi, 6(1), 193-203.

Lestari, N. D. (2018). Analisis Penerapan Kurikulum 2013 dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Ekonomi di SMA Negeri Se-Kota Palembang. Jurnal Neraca, 2(1), 68-79.

Maryen, R. (2017). Penerapan Model Inkuiri Sosial Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(6), 1-12.

Meja. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(6), 21-29.

Meldina, T., Melinedri, Agustin, A., Harahap, S. H. (2020). Integrasi Pembelajaran IPS pada Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Ar-Riayah-Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 77-90.

Meli, N. L. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD No. 2 Canggu. Journal of Education Action Research, 1(3), 220-230.

Nurmuliyati, S. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Dengan Materi Konsep Peta Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal JPGSD, 02(03), 54-69.

Purwanto, E.,dkk. (2014). Model Inquiri Sebagai Upaya Meningkatkan Berpikir Kritis Siwa Kelas XI IPS Di SMA Negeri 7 Yogyakarta Pada Mata Pelajaran Sosiologi. Jurnal Pelita, IX(1), 49-61.

Rustini, T., Farida, Tjandra. (2016). Penggunaan Model Inkuiri Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran IPS Di SD (Penelitian Tindakan Kelas di Terapkan di Kelas III SD Cibiru IX Kecamatan Cileunyi Kabupaten Bandung). Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 78-87.

Suastana, ,dkk. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Reinforcement Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V Gugus IV Abiansemal Tahun Pelajaran 2016/2017. E-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Mimbar, 5(2), 91-106.

Sukma, Komariyah, L., & Syam, M. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa. Saintifika, 18(1), 59-63.

Surya,. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Siswa IPS Menggunakan Model Inkuiri Sekolah Dasar. Jurnal Lembaran Ilmu Kependidikan, 46(1), 1-10.

Wahyuni, S., dkk. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Inquiry Untuk Meningkatkan Kemampuan Memecahkan Masalah Sosial di Masyarakat. Jurnal Studi Sosial, 4(1), 30-41.

Downloads

Published

2022-03-30

How to Cite

Sa’diyah, H. ., & Aini, S. . (2022). MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI PADA PERKEMBANGAN BERFIKIR KRITIS SISWA : LITERATURE REVIEW. Journal of Professional Elementary Education, 1(1), 73–80. https://doi.org/10.46306/jpee.v1i1.8