PENGGUNAAN MEDIA TORSO UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI ORGAN PENCERNAAN DI SD NEGERI BOJONGJENGKOL 03 KABUPATEN BOGOR
DOI:
https://doi.org/10.46306/jpee.v1i1.9Keywords:
Hasil Belajar, Media Torso, Pembelajaran IPA, Learning Achievement, Torso Media, Science LearningAbstract
This study aims to determine the implementation of the use of learning media using Torso media in improving student learning outcomes in science lessons on the subject of Digestive Organs in Theme 3 Sub-theme 1. The research method used is Kurt Lewin's CAR (Classroom Action Research) with the following steps: (1) planning, (2) action, (3) observation, and (4) reflection. From the results obtained in the pre-cycle learning, it can be seen that only 8 students have completed the KKM with a percentage of 36% with an average value of 62.27. Then proceed to cycle 1 and get a score that only 12 students have completed the KKM with a percentage of 55% with a class average of 67.27. After that, cycle 2 was carried out again with the score that 22 students all completed the KKM with a percentage of 100% with a class average of 90.00. Thus there has been an increasing change so there is no need to take further action because it has been successful. Based on all these data, it can be concluded that using the demonstration method can improve student learning outcomes in Natural Science Subjects Theme 3 Sub-theme 1 in class V SD Negeri Bojongjengkol 03 Ciampea District, Bogor Regency, West Java Province
Downloads
References
Ahmadi, A. & Supatmo. (2015). Ilmu Alamiah Dasar. Jakarta: Rineka Cipta.
Astuti, R. F. (2017) Inovasi Hasil Belajar IPA Pokok Bahasan Sistem Respirasi Manusia Melalui Penerapan Media Torso pada Peserta Didik di Kelas V Madrasah Ibtidaiyah As’adiyah Putri No 1 Belawa Kabupaten Wajo. Undergraduate (S1) thesis: Universitas Islam Negeri Makassar.
Dahar, R. W. (2011). Teori belajar dan pembelajaran. Jakarta: Erlangga.
Daryanto, D. (2013). Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Djamarah, S. B. (2011). Psikologi Belajar (Edisi II). Jakarta: Rineka Cipta.
Fatmawati, S. (2015). Desain Laboratorium Skala Mini untuk Pelajaran Sains Terpadu. Yogyakarta: Deepublish.
Gusrianti, R., Sriani, S., & Novita, M. (2022). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Alat Peraga Torso pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) di Kelas V SD. 26/II Tanah Tumbuh Kabupaten Bungo. El-Madib: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 1(1), 118-136.
Hamalik, O. (1994). Media pendidikan. Bandung : Citra Aditya Bakti.
Isman, A. (2011). Instructional Design in Education: New Model. Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 10(1), 136–142.
Jihad, A. & Abdul, H. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: Multi Pressindo
Kustawan, D. (2013). Analisis Hasil Belajar: Program Perbaikan dan Pengayaan Siswa Berkebutuhan Khusus. Jakarta: Luxima Metro Media.
Pratiwi, D. K., Suwatra, I. W., & Suarjana I. M. (2013). Pemanfaatan Media Torso untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD No 2 Paket Agung Singaraja. Mimbar PGSD Undhiksa, 1(1), 1-10.
Purwanto. (2011). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Rahman, T. (2018). Aplikasi model-model pembelajaran dalam penelitian tindakan kelas. Semarang: Pilar Nusantara.
Rahmawati, O. P. (2014). Penggunaan Media Torso untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal PGSD, 2(2), 1-10.
Rusman. (2012). Belajar & Pembelajaran Berbasis Komputer: Mengembangkan Profesionalisme Guru Abad 21. Bandung: Alfabeta
Sari, W. L. (2018). Peningkatan pemahaman materi Rangka Tubuh dengan menggunakan media Torso pada Siswa Kelas IV di MINU Wedoro. Doctoral dissertation: UIN Sunan Ampel Surabaya.
Siregar, R. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Materi Sistem Gerak Manusia Melalui PembelajaranKooperatif TGT dengan Media Torso pada Siswa Kelas VIII. 1 Semester 1 SMPN 6 Mandau TahunPelajaran 2018/2019. Jurnal Junjungan Pendidikan: Intelektual dan Edukatif, 4(1), 207-219.
Sudjana, N. (2001). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya
Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sd. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 43-48.
Suryati, T., Mulu, M. & Jediut, M. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Torso Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V Siswa SD. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 1(1), 38-43.
Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana
Taufiq, A. & Hera, L. Mikarsa. & Puji, L. Prianto. (2011). Pendidikan Anak di SD. Jakarta: Universitas Terbuka
Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana.
Yusuf, Y. & Umi, A. (2011). Sirkuit Pintar: melejitkan kemampuan menghafal matematika & bahasa inggris dengan metode ular tangga. Jakarta: Visi Media.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lili Fajrudin, Khoerunnisa Nur Awaliah Rahmat, Yusup Junaedi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.