Penggunaan Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran Matematika Siswa Sekolah Dasar; Systematic Literatur Review
DOI:
https://doi.org/10.46306/jpee.v4i2.130Keywords:
Interactive Multimedia, Mathematics, Elementary School, Learning, Systematic Literature ReviewAbstract
This study aims to systematically review various scientific literature on the use of interactive multimedia in mathematics learning in elementary schools in the 2020–2025 period. The method used is the Systematic Literature Review (SLR) with the PRISMA method consisting of four main stages, namely: Identification, Screening, Eligibility, and Included from various trusted sources such as Google Scholar, ScienceDirect, and DOAJ. Of the 50 articles identified, 15 articles met the inclusion criteria and were further analyzed. The results of the various studies analyzed showed that the use of interactive multimedia can increase learning motivation, understanding of mathematical concepts, and students' academic achievement. Multimedia also helps foster students' curiosity and self-confidence because of the instant feedback and concrete visualization of concepts. This study recommends the integration of interactive multimedia designed according to the age and curriculum needs of elementary school students.
Downloads
References
Ali, A., Apriyanto, A., Haryanti, T., & Hidayah, H. (2024). Metode Pembelajaran Inovatif: Mengembangkan Teknik Mengajar Di Abad 21. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Ali, A., Maniboey, L. C., Megawati, R., Djarwo, C. F., & Listiani, H. (2024). Media Pembelajaran Interaktif: Teori Komprehensif dan Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif di Sekolah Dasar. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Ali, A., Venica, S. D., Aini, W., & Hidayat, A. F. (2025). Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal of Information System and Education Development, 3(1), 1-6.
Casfian, F., Fadhillah, F., Septiaranny, J. W., Nugraha, M. A., & Fuadin, A. (2024). Efektivitas pembelajaran berbasis teori kontruktivisme melalui media e-learning. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 3(2), 636-648.
Husna, K., Fadhilah, F., Harahap, U. H. S., Fahrezi, M. A., Manik, K. S., Ardiansyah, M. Y., & Nasution, I. (2023). Transformasi peran guru di era digital: Tantangan dan peluang. Perspektif: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 1(4), 154-167.
Kholida, K. S. (2024, July). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas Vdi Mi Jauharul Ulum Tahun Ajaran 2019/2020. In Preceeding International Conference On Education Sciences And Technology (Icoels) (Vol. 1, No. 1, pp. 16-25).
Khotijah, S., & Wakhyudin, H. (2025). Strategi pembelajaran inovatif dalam mengembangkan kreativitas siswa kelas 4 dalam mata pelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Inovatif, 7(1).
Kusumawati, L. D., & Mustadi, A. (2021). Kelayakan multimedia pembelajaran interaktif dalam memotivasi siswa belajar Matematika. Kwangsan, 9(1), 347042.
Nugroho, A. S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Pendekatan Kontekstual (Doctoral dissertation, IAIN Metro).
Nurhasanah, N. (2025). Transformasi Pembelajaran Matematika Dengan Kalibataku Di Sdn 07 Kumbe: Inovasi Augmented Reality Untuk Peningkatan Numerasi. FASHLUNA, 6(1), 1-11.
Pautina, A. R., & Pratiwi, W. (2024). Self-efficacy (efikasi diri) dan strategi konseling pada siswa sekolah dasar: systematic literature review. Irfani (e-Journal), 20(1), 28-44.
Pertiwi, N. A. S., & Syakbani, T. A. J. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Berbasis Autoplay Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Kelas X Di Ma Sayyid Abdurrahman Pagerwojo. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 3(3), 2164-2173.
Putri, A. D. A., & Sumardi, S. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Digital Flipbook untuk Siswa SD. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(1), 173-186.
Simamora, SC, Gaffar, V., & Arief, M. (2024). Tinjauan literatur sistematis dengan
metode prisma: dampak teknologi blockchain terhadap periklanan digital.
Jurnal Ilmiah M-Kemajuan , 14 (1), 1-11.
Suhirno, S., Manggalastawa, M., & Rahmawati, S. (2024). Efektivitas penggunaan
media pembelajaran audiovisual dalam meningkatkan pemahaman siswa
kelas v sd n 1 ternadi kudus dalam mata pelajaran ilmu pengetahuan alam.
Jurnal analisis ilmu pendidikan dasar, 5(1), 32-39.
Wibowo, H. S. (2023). Pengembangan Teknologi Media Pembelajaran: Merancang Pengalaman Pembelajaran yang Inovatif dan Efektif. Tiram Media.
Wieke Nur Ilma, W. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Matematika Pada Materi Spldv Berbantuan Nearpod Untuk Meningkatkan Keaktifan Peserta Didik Kelas Viii Mts Negeri 2 Pemalang (Doctoral dissertation, UIN KH Abdurrahman Wahid Pekalongan).
Wiryana, R., & Alim, J. A. (2023). Permasalahan pembelajaran matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah Pendidikan, 2(3), 271-277.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sella Oktania, Dase Erwin Juansah, Ila Rosmilawati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.










