PENGARUH SENAM IRAMA TERHADAP PERKEMBANGAN MOTORIK KASAR ANAK
DOI:
https://doi.org/10.46306/jpee.v4i2.160Keywords:
gross motor skills, rhythmic gymnastics, Pre-Primary Education, physical developmentAbstract
Gross motor skills are an important aspect of children's physical development that needs to be developed from an early age. One activity considered effective in stimulating these skills is rhythmic gymnastics. This study aims to determine the effect of rhythmic gymnastics on the gross motor development of children aged 5–6 years enrolled at Masyarikul Anwar Pre-Primary Education in Serang Regency. This study used a quantitative approach with a quasi-experimental method with a pretest and posttest design. Fifteen children participated in the study. Data collection used an observation sheet covering indicators of balance, strength, and agility. The data were analyzed using a paired sample t-test using SPSS. Based on the analysis, a significant difference was found between the pretest and posttest scores, indicating an increase in gross motor skills after regular rhythmic gymnastics treatment. Therefore, rhythmic gymnastics can be used as a learning method to optimally support the physical development of early childhood.
Downloads
References
Amperawati, L., Sumiati, C., Rahmani, E., Rubiah, S. A., Harti, U., Ernawati, A., & Wara, L. W. (2023). Mengembangkan Visi, Misi, Dan Evaluasi Program Paud. Manajemen & Evaluasi Kinerja Organisasi: Implementasi Pada Pendidikan Anak Usia Dini, 92–97.
Andriani, O. (2024). HAKIKAT PENDIDIKAN INKLUISI ANAK USIA DINI (PAUD). Jurnal Pendidikan Vokasi Dan Seni, 3(1), 36–44.
Asthuti, F. (2019). Implementasi senam pinguin dalam mengembangkan keterampilan motorik kasar anak usia dini kelompok B di RA Uswatun Hasanah Martapura. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 5(1).
Darmawan, F., Hakim, A., Nurhidayah, P. S., Darmawan, F., & Nurhidayah, P. S. (2022). Gim ASIK sebagai Metode Komunikasi Visual dalam Pengembangan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 2266–2275.
Dewi, N. P. A. P., & Agung, A. A. G. (2021). Game Education Berbasis Multimedia Interaktif pada Aspek Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(2), 149–157.
KOBER, D. D. I. B. A. (n.d.). STRATEGI PEMBELAJARAN FUN LEARNING DALAM MENSTIMULASI KEMAMPUAN KEAKSARAAN ANAK USIA.
Komari, K., & Aslan, A. (2025). Menggali potensi optimal anak usia dini: Tinjauan literatur. Jurnal Ilmiah Edukatif, 11(1), 68–78.
Lestari, S., Dewi, A. D., Rahayu, F. A., Yashinta, E. N., Avianti, K. B., & Purwanto, A. (2021). Komunikasi Positif Dalam Pengasuhan Anak Prasekolah. Jurnal Abdimas PHB, 4(2).
Maulana, R., & Eliasa, E. V. A. I. (2024). Eksplorasi Ciri Khas Dan Tugas Perkembangan Anak Usia Dini (2-6 Tahun): Implikasi Fisik, Kognitif, Dan Sosio-Emosi Dalam Pendidikan Dan Pengasuhan. EDUCATIONAL: Jurnal Inovasi Pendidikan & Pengajaran, 4(4), 239–252.
MSDM, I. I. (n.d.). Sugiyono.(2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta. Sianipar, R., & Salim, V.(2019). Faktor Etos Kerja Dan Lingkungan Kerja Dalam Membentuk ‘Loyalitas Kerja’Pegawai Pada Pt Timur Raya Alam Damai. Anuar, S. 2019. Th. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 8(6), 3674.
MUSDALIFAH, D. (n.d.). Pelaksanaan senam gemari dalam menstimulasi perkembangan motorik kasar anak usia dini pada kelompok B di TK Himawari Ngaliyan Semarang tahun 2023/2024.
Nursiti, D., Hamid, L., & Nurhidayah, N. (2020). Efektivitas Metode gerak dan lagu untuk meningkatkan kecerdasan Kinestetik pada anak usia dini. Al-Urwatul Wutsqo: Jurnal Ilmu Keislaman Dan Pendidikan, 1(2), 27–44.
Sari, N. (2024). TRANSFORMATION OF EARLY CHILDREN’S GROSS MOTOR ABILITIES THROUGH MOVEMENT AND SONG ACTIVITIES. International Conference on Learning Community, 1(1), 93–99.
Simamora, A. N., Sigalingging, G. P., Naipospos, Y. A., Situmorang, F., & Siregar, F. S. (2024). Pengaruh Senam Irama Terhadap Perkembangan Motorik Anak. Harmoni Pendidikan: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 153–161.
Sobariah, S., & Santana, F. D. T. (2019). Meningkatkan kecerdasan kinestetik anak usia dini melalui media tari mapag layung. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 2(6), 370–375.
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.
Syahroni, M. I. (2022). Prosedur penelitian kuantitatif. EJurnal Al Musthafa, 2(3), 43–56.
Wahyudi, M., Arisanti, F., & Muttaqin, M. (2024). Pendekatan Holistik Dalam Pendidikan Anak Usia Dini: Menyelaraskan Aspek Kognitif, Emosional dan Sosial. Journal of Early Childhood Education Studies, 4(1), 33–72.
Wulandari, R. (2021). Profil Lagu untuk Anak Usia Dini. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(02), 70–81.
Wulandari, R., Muthmainnah, M., & Hayati, N. (2021). Kemampuan Cipta Lagu pada Guru Taman Kanak-Kanak se-Yogyakarta. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1540–1548.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Neneng Hopipah, Amat Hidayat, Ibnu Sina, Inten Risna, Mohamad Bayi Tabrani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.










