The PENGARUH MEDIA FLASHCARD DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN LITERASI MEMBACA ANAK USIA 5-6 TAHUN

Authors

  • Sarwiti Sarwiti Universitas Bina Bangsa
  • Muthia Sari Universitas Bina Bangsa
  • Devi Ayu Kurniawati Universitas Bina Bangsa
  • Ibnu Sina Universitas Bina Bangsa
  • Yolanda Pahrul Universitas Bina Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.46306/jpee.v4i2.162

Keywords:

flashcard media, reading literacy, pre-primary education, quasi-experiment

Abstract

This study investigated the impact of using flashcard media on the reading literacy skills of 5-6-year-old children at RA Asalsabila. Early childhood reading literacy encompasses recognizing letters, sounds, blending letters, and reading syllables and simple words. Using a quantitative method with a quasi-experimental design (pretest-posttest control), this research involved 40 children divided into an experimental group (using flashcards) and a control group (without flashcards). Data was collected through observation and reading tests. The results showed a significant difference between the two groups. The average posttest score of the experimental group dramatically increased from 49.80 to 81.75, while the control group only reached 66.20 (Sig. 2-tailed = 0.000 < 0.05). This proves that flashcards significantly improve reading literacy because their visual, interactive, and multisensory nature attracts children's attention and stimulates their cognition and language. This research contributes to innovations in early childhood education learning and serves as an important reference for educators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sarwiti Sarwiti, Universitas Bina Bangsa

PG-PAUD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Muthia Sari, Universitas Bina Bangsa

PG-PAUD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Devi Ayu Kurniawati, Universitas Bina Bangsa

Bimbingan dan Konseling, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Ibnu Sina, Universitas Bina Bangsa

Pendidikan Jasmani, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Yolanda Pahrul, Universitas Bina Bangsa

PG-PAUD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

References

Azizah, M., Putri, A., & Setyaningsih, W. (2025). Efektivitas Penggunaan Flashcard Digital the Effectiveness of Using Digital Flashcards To Improve Vocabulary Skills in Children With. Jurnal Teras Kesehatan, 8(1), 24–33.

Dinnie Miatri Parindrasuri, Fatkul Anam, E. F. (2024). Journal of Education and Pedagogy. Peningkatan Motivasi Belajar Bahasa Indonesia Materi Penggunaan Kata Tanya Melalui Media Poster Interaktif Pada Peserta Didik Kelas II SDN Pakis V Surabaya, 1(2013), 39–45.

Elbaum, B., Perry, L. K., & Messinger, D. S. (2024). Investigating children’s interactions in preschool classrooms: An overview of research using automated sensing technologies. Early Childhood Research Quarterly, 66(October 2023), 147–156. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2023.10.005

Erika, E., Agrina, A., Novita, S., & Komariah, M. (2021). Tantangan Orang Tua Mendampingi Anak Usia 6-7 tahun Belajar di Rumah selama Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 252–260. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1225

Kemendikbud. (2022). Pedoman Umum Penyelenggaraan Pendidikan Anak Usia Dini Berkualitas. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi, 1, 79.

Kumullah, R., Yulianto, A., & Ida, I. (2019). Peningkatan Membaca Permulaan Melalui Media Flash Card pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 7(2), 36–42. https://doi.org/10.36232/pendidikan.v7i2.301

Mutaqin, M. F. T., Sari, N., & Saputra, D. Y. (2021). Peran Orang Tua dalam Pembentukan Literasi Finansial Anak Usia Dini pada Suku Baduy. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 153–159.

Najma Nurfand, L., Chaella Salsabila, M., & Rahadatul Aisy, N. (2024). Peningkatan Kemampuan Membaca Melalui Media Pembelajaran Flashcard Pada Siswa Inklusi Di Kelas 3 Sd. 09.

Nurasyiah, R., Asmawati, L., Fadlullah, F., & Atikah, C. (2023). Pengembangan Multimedia Interaktif Flash Card Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Usia 4-5 Tahun. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 9(1), 17. https://doi.org/10.18592/jea.v9i1.9287

Rini, R. Y., Mutaqin, M. F. T., & Fajari, L. E. W. (2022). Implementasi STEAM dalam Mengkonstruksi Kesetaraan Gender pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6661–6674. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3436

Ritonga, F. R., & Fathiyah, K. N. (2023). Kemampuan Membaca Permulaan melalui Penggunaan Media Big Book untuk Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 5907–5918. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.4560

Sari, D. P., Sujarwo, S., & Masripah, M. (2023). Pengaruh Pemanfaatan Flashcard terhadap Motivasi Belajar dan Penguasaan Kosakata pada Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 6376–6385. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.5234

Sari, N. (2019a). Aktivitas bermain, perkembangan literasi awal dan tempat penitipan anak (daycare). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 559–566.

Sari, N. (2019b). AKTIVITAS BERMAIN, PERKEMBANGAN LITERASI AWAL DAN TEMPAT PENITIPAN ANAK (DAYCARE). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 559–566.

Sari, N., & Kurniati, E. (2020). Role of Literation in Post-Disaster Recovery. International Conference on Elementary Education, 2(1), 1020–1028.

Sitohang, E. M. K., Listiyani, A., & Nurhayati, C. (2024). Penerapan Metode Membacakan Buku Cerita Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak Usia Lima Sampai Enam Tahun di Tk XYZ [Application of the Story Book Reading Method to Improve the Literacy Skills of Five to Six Year Old Children in XYZ Kindergarten]. Jurnal Teropong Pendidikan, 3(1), 39. https://doi.org/10.19166/jtp.v3i1.7521

Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.

Tannil, R., & Ilhami, A. (2025). Pengaruh Media Flashcard Suku Kata terhadap Kemampuan Membaca Anak Usia 5-6 Tahun. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(4), 3800–3807. https://doi.org/10.54371/jiip.v8i4.7598

Downloads

Published

2025-09-30

How to Cite

Sarwiti, S., Sari, M., Ayu Kurniawati, D., Sina, I. ., & Pahrul, Y. (2025). The PENGARUH MEDIA FLASHCARD DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN LITERASI MEMBACA ANAK USIA 5-6 TAHUN. Journal of Professional Elementary Education, 4(2), 249–255. https://doi.org/10.46306/jpee.v4i2.162