ANALISIS PROSES PEMBELAJARAN TEMATIK DI KELAS V SDN 4 SEKURO MLONGGO JEPARA

Authors

  • Vidiansyah Nahrukhin Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Aan Widiyono Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Naili Rofiqoh Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

DOI:

https://doi.org/10.46306/jpee.v1i2.18

Keywords:

Pembelajaran Tematik, Proses Pembelajaran, Thematic Learning , Learning Process

Abstract

The aims of this study are: (1) to analyze the thematic learning process in class V SDN 4 Sekuro Mlonggo Jepara. (2) To analyze the supporting factors and inhibiting factors of the thematic learning process in class V SDN 4 Sekuro Mlonggo Jepara. The research approach used is qualitative with descriptive research type. Data collection techniques in this study are observation, interviews and documentation. The results of this study indicate that the thematic learning process in class V SDN 4 Sekuro Mlonggo Jepara starts from changing the curriculum from KTSP to K-13. Thematic learning at SDN 4 Sekuro Mlonggo Jepara specifically for class V is quite good in thematic learning, although there are still shortcomings, namely using teaching materials in a separate approach. Meanwhile, the supporting and inhibiting factors in the thematic learning process in class V SDN 4 Sekuro Mlonggo Jepara. Namely, the supporting factors of the curriculum components, lesson plans, syllabus and textbooks provided from the school. While the inhibiting factor is teaching materials that still use a separate approach

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gabena, P. (2017). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Silabus dan RPP Melalui Supervisi Akademik yang Berkelanjutan di SD Negeri 0102 Barumun. Ristekdik: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 2(1), 23-37.

Irwandani, I., & Juariyah, S. (2016). Pengembangan media pembelajaran berupa komik fisika berbantuan sosial media instagram sebagai alternatif pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 33–42.

Juleha, S., Khuzaemah, E., & Cahyani, D. (2014). Penerapan Strategi Belajar Murder untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa pada Pembelajaran Biologi Kelas VIII MTs Al-Ikhlas Setupatok Cirebon. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 3(2), 95–110.

Kadir, A., & Asrohah, H. (2015). Pembelajaran tematik. Raja Grafindo Persada.

Kemdikbud. (2013). Kurikulum 13. https://kurikulum.kemdikbud.go.id/kurikulum-2013/

Majid, A. (2014). Pembelajaran tematik terpadu. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Prasetyo, T. (2017). Pengembangan perangkat penilaian hasil belajar dalam pembelajaran tematik integratif kelas V SD. Jurnal Prima Edukasia, 5(1), 102–111.

Rohmansyah, N. A. (2017). Implikasi Teori Gestalt Dalam Pendidikan Jasmani Sekolah Dasar. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 7(2), 195.

Santrock, J. W. (2017). Educational psychology. McGraw-Hill Education.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Alfabeta.

Susila, I. (2016). Pendekatan kualitatif untuk riset pemasaran dan pengukuran kinerja bisnis. BENEFIT: Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 1(1), 12–23.

Syaifuddin, M. (2017). Implementasi pembelajaran tematik di kelas 2 SD Negeri Demangan Yogyakarta. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2(2), 139–144.

Widiyanto, I. P., & Wahyuni, E. T. (2020). Implementasi Perencanaan Pembelajaran. Satya Sastraharing: Jurnal Manajemen, 4(2), 16–35.

Widiyono, A. (2020). Penggunaan Aplikasi Whatsapp Group Terhadap Hasil Belajar IPA SD di Masa Pandemi Covid-19. Seminar Nasional Pendidikan Dasar, Vol.5, No.1. http://proceedings2.upi.edu/index.php/semnaspendas/article/view/1128

Yanti, A. P., & Syazali, M. (2016). Analisis proses berpikir siswa dalam memecahkan masalah matematika berdasarkan langkah-langkah Bransford dan Stein ditinjau dari Adversity Quotient. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 63–74.

Yuniasih, N., Ladamay, I., & Wahyuningtyas, D. T. (2014). Analisis pembelajaran tematik pada kurikulum 2013 di SDN Tanjungrejo 1 Malang. Mimbar Sekolah Dasar, 1(2), 148–152.

Downloads

Published

2022-09-30

How to Cite

Nahrukhin, V. ., Widiyono, A. ., & Rofiqoh, N. . (2022). ANALISIS PROSES PEMBELAJARAN TEMATIK DI KELAS V SDN 4 SEKURO MLONGGO JEPARA. Journal of Professional Elementary Education, 1(2), 141–147. https://doi.org/10.46306/jpee.v1i2.18