PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK BERBASIS INQUARY LEARNING PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL KELAS IV DI SDN BAMA 2

Authors

  • Nahdiya Siti Syarah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Damanhuri Damanhuri Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • A. Syachruroji Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Encep Andriana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.46306/jpee.v2i1.34

Keywords:

IPS, Lembar Kerja Peserta Didik, Media Pembelajaran, social studies, Student worksheet, Learning Media

Abstract

Development of student worksheet based on Inquiry Learning on social science subjects Class IV in SDN Bama 2. This study aims to develop student worksheet media based on inquiry learning on social studies subjects, especially the material of togetherness in diversity in Class IV. The research method used by the author, namely research and Development (R&D) research with seven stages: problem analysis, data collection, Product Design, Design Validation, design revision, product trials and final results. To test the feasibility of this student worksheet, an expert validation test is conducted by media experts and material experts. After testing the product with the subject of this study were students of Class IV SDN Bama 2 which amounted to 20 people. Based on the results of validation that learning media worksheet learners based on Inquiry Learning declared "very decent “by media experts with a percentage of 93% and 83% material experts who fall into the category of” very decent “and respondents given students get a percentage of 90.3% which is included in the category of”very decent". Based on the results of the study it can be concluded that the media worksheets based on Inquiry Learning “very feasible” used in learning social studies in diversity

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriana, E. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Saintifik Kontekstual Materi Peristiwa Alam Beserta Mitigasi Bencana. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar.Vol 10 No2 Hal 163-171.

________ (2021). Penggunaan Lkpd Berbasis Hots Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Di Kelas V Sdn Pabuaran. Profesi Pendidikan Indonesia. Vol 1 No 2 Hal 111- 130.

_________ (2021). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Dengan Menggunakan Lkpd Berbasis Hots Kelas Iv Sdn Tegal Dawa. Profesi Pendidikan Indonesia. Vol 1 No 1 Hal 11-12.

Arianti, D. (2015).Pengembangan Lembar Kerja Peserta didik, tersedia pada

http://repository.ump.ac.id/199/3/BAB%20II_Dwi%20Arianti.pdf. diakses

pada tanggal 14 Maret 2019.

Aris, S. (2014). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Asri T.P dan Budi, J. “Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing (guided inquiry) Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Peserta didik pada Pembelajaran Fisika Materi Fluida Statis Kelas XI di SMA NEGERI 2 SIDOARJO”, Vol. 02, No. 03, 2013, Universitas Negeri Surabaya, H. 122-123

Azis, A. (2009).Metode dan Model-Model Mengajar IPS, Cetakan Ke-3, Bandung:Alfabeta

Daryanto. 2010. Media Pembelajaran: Peranannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gaya Media.

Desmita. (2014). Psikologi Perkembangan Peserta Didik, Cetakan Ke-5, Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset

Fajariyah, N. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Prestasi Belajar Pada Materi Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan Siswa Kelas XI SMA Al-Islam 1 Surakarta Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kimia. Vol 5 No 2 Hal 89-87.

Gunawan, R. (2013). Pendidikan IPS Filosofi, Konsep dan Aplikasi, Cetakan Ke-2, Bandung: Alfabeta

Heriawan, A. (2012).Metodologi Pembelajaran Kajian Teoritis Praktis, Cetakan Pertama, Serang: LP3G

Hosnan, M. (2014).Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21, Cetakan Ke-1, Bogor: Ghalia Indonesia

Jamaludin Ujang. & Reza Rahmatullah. (2017). Pembelajaran Pendidikan IPS (Teori Konsep dan Aplikasi bagi Guru dan Mahapeserta didik). Bekasi: CV. Nurani

Kurnia, A. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan Kelas XI IPA 2 SMAN 1 Karanganyar. Jurnal Pendidikan Kimia. Vol 5 No 4 Hal 98-106.

Kurnia, D. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dilengkapi LKS Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Prestasi Belajar Pada Materi Pokok Hukum Dasar Kimia Siswa Kelas X SMAN 1 Karanganyar. Jurnal Pendidikan Kimia. Vol 5 No 1 Hal 88-95.

Magdalena, O. (2014). Pengaruh Pembelajaran Model Problem Based Learning dan Inquiry Terhadap Prestasi Belajar Siswa Ditinjau Dari Kreativitas Verbal Pada Materi Hukum DasarKimia Kelas X SMAN 1 Boyolali. Jurnal Pendidikan Kimia. Vol 3 No4 Hal 162-169.

Majid, A. (2016).Perencanaan Pembelajaran, Cetakan Ke-11, Bandung: Remaja Rosdakarya Offset

Margono. (2007). Metodelogi Penelitian Pendidikan. Jakarta : Rineka Cipta.

Morrison. (2001).Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Nandaresta, R. (2016).Pengembangan LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD)Matematika, tersedia pada

http://repository.ump.ac.id/330/3/BAB%20II_RENDRA%20NANDARESTA_MATEMATIKA'16.pdf. Diakses pada tanggal 14 Maret 2018.

Partin, Robert L. 2009. Kiat Nyaman Mengajar di Dalam Kelas. Jakarta: Indeks.

Purwanto.(2014). Evaluasi Hasil Belajar.Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Riduwan.(2009). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sudjana dan Ahmad Rifa’i. 2010. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Sugiyono. (2012).Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Cetakan Ke-16, Bandung: Alfabeta

________.(2014).Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Cetakan Ke-16, Bandung: Alfabeta

Surya, M. (2015).Strategi Kognitif dalam Proses Pembelajaran, Cetakan Pertama, Bandung: Alfabeta

Susanto, A. (2014).Pengembangan Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenamedia Group

Susparini, N. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dan Inkuiri Bebas Termodifikasi Pada Materi Termkimia Terhadap Terhadap Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMAN 1 Sukoharjo. Jurnal Pendidikan Kimia. Vol 5 No 2 Hal 44-51.

Trianto. (2012).Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Wardani, S. (2016). The Effectiveness Of The Guided Inquiry Learning Module Towards Student Character and Concept Understanding. International Jurnal Of Science and Research. Vol 5 No 6 Hal 1589-1594.

Downloads

Published

2023-03-30

How to Cite

Syarah, N. S. ., Damanhuri, D., Syachruroji, A. ., & Andriana, E. . (2023). PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK BERBASIS INQUARY LEARNING PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL KELAS IV DI SDN BAMA 2. Journal of Professional Elementary Education, 2(1), 99–106. https://doi.org/10.46306/jpee.v2i1.34