PENINGKATAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN TEKS NARASI MELALUI MODEL SQ3R BERBASIS CULTURALLY RESPONSIVE TEACHING (CRT) PADA SISWA KELAS V SDN 3 BANCARKEMBAR
DOI:
https://doi.org/10.46306/jpee.v2i2.51Keywords:
Kemampuan membaca pemahaman, Teks narasi, Model SQ3R, Culturally Responsive Teaching, Penelitian Tindakan Kelas (PTK), Reading comprehension skills, Narrative texts, SQ3R model, Classroom action researchAbstract
Reading plays a crucial role in acquiring information and knowledge. Through reading, students can gain a better understanding of information or knowledge. Thus, reading comprehension becomes an essential aspect that educators, researchers, and educational observers must pay attention to and implement according to the students' needs. The purpose of this research is to improve students' reading comprehension skills through the SQ3R model based on the Culturally Responsive Teaching (CRT) approach in Indonesian language narrative texts for fifth-grade students at SD N 3 Bancarkembar. This study falls under the category of Classroom Action Research (CAR). The research subjects consisted of 33 fifth-grade students. Data were collected through both tests and non-tests methods and subsequently analyzed using descriptive statistics. The results of the research indicate a significant improvement in reading comprehension skills in each cycle. The achievement rate in the pre-cycle was 32%, then increased to 62% in Cycle I, and further improved to 97% in Cycle II. These findings demonstrate that the use of the SQ3R model based on the Culturally Responsive Teaching (CRT) approach enhances the reading comprehension skills of fifth-grade students at SD N 3 Bancarkembar
Downloads
References
Ahmad, S. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Arikunto, S. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Aksara.
Aryani, S., Samadhy, U., & Sismulyasih, N. (2012). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Melalui Strategi Know-Want-Learned (KWL) pada Siswa Kelas IVA SDN Sekaran 01 Semarang. Joyful Learning Journal, 1(1).
Batsuren, K. (2018). Understanding and Exploiting Language Diversity. (Dissertation). University of Trento.
Dewi, D. K., Safruddin, S., Setiawan, H., & Makki, M. (2021). Pengaruh Metode SQ3R Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Peserta Didik Kelas IV SDN 2 Rumak Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 9(1), 44-51.
Halimah, A. (2015). Pengaruh metode sq3r terhadap kemampuan membaca pemahaman. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(2), 201-220.
Hamdi, Z., Irpan, M., Utami, Y., & Sururuddin, M. (2022). Pengaruh Metode Pembelajaran SQ3R (Survey, Question, Read, Recite, Review) Berbantuan Teks Cerita Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman. El Midad, 14(2).
Hidayah, N. (2016). Pembelajaran Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Garudhawaca.
Humaira, D., Fatmawati, F., & Zulmiyetri, Z. (2012). Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Anak Tunagrahita Ringan Kelas III di SLB Sabiluna Pariaman. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 1(3).
Ilmi, D. N., Hermawan, R., & Riyadi, A. R. (2017). Metode pembelajaran sq3r untuk meningkatkan kemampuan membaca pemahaman. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(4), 88-99.
Lonto, A. L. (2015). Pengembangan Model Pendidikan Karakter Berbasis Nilai SosioKultural pada Siswa SMA di Minahasa. Jurnal Mimbar, 31(2), 319–327.
Madeamin, S. (2019). Kemampuan Membaca Cepat melalui Penerapan Model SQ3R Siswa Kelas X SMK Kristen. Jurnal Sinestesia, 9(2), 65-74.
Misnawan, I. W., Parmiti, D. P., & Renda, N. T. (2020). Model Pembelajaran SQ3R Berbantuan Buku Cerita Meningkatkan Keterampilan Membaca Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(2), 282-292.
Mubah, A. S. (2011). Strategi meningkatkan daya tahan budaya lokal dalam menghadapi arus globalisasi. Jurnal Unair, 24(4), 302-308.
Putri, Y. E., Halidjah, S., & Sabri, T. (2019). Pengaruh Penggunaan Metode Pembelajaran SQ3R Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8(3).
Saddhono, K., & St. Y. Slamet. (2012). Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia (Teori dan Aplikasi). Karya Putra Darwati.
Sari, R., Nasution, S. R. A., & Harahap, F. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Sq3R untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Isi Cerita Pendek Kelas IV SD Negeri 157019 Pinangsori 12. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar (JIPDAS), 2(1), 96-101.
Slamet. (2014). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Rineka Cipta.
Tarigan, H. G. (2008). Menulis Sebagai Sesuatu Keterampilan Bahasa. Angkasa Bandung.
Yesika, D. H., Pribowo, F. S. P., & Afiani, K. D. A. (2020). Analisis Model Pembelajaran SQ3R Dalam Meningkatkan Membaca Pemahaman Siswa SD. Jurnal Pendidikan Modern, 6(1), 36-46.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Azalea Dewi Larassati, Sri Wahjuni Anggara, Subuh Anggoro, Anang Fathoni

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.