PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR PESERTA DIDIK MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN STAD TERINTEGRASI SAINTIFIK MATERI PERUBAHAN WUJUD BENDA PADA PESERTA DIDIK KELAS IV DI SD NEGERI 3 BANCARKEMBAR

Authors

  • Amandariella Samahita Prasetyo Universitas Muhammadiyah Purwokerto
  • Andri Sulastriningsih SD Negeri 3 Bancarkembar
  • Subuh Anggoro Universitas Muhammadiyah Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.46306/jpee.v2i2.53

Keywords:

Model STAD, Pendekatan Saintifik, Prestasi Belajar, Ilmu Pengetahuan Alam, Sekolah Dasar

Abstract

The presence of the Science subject has the potential to develop students' capabilities and foster critical thinking skills through both conceptual knowledge and experiments. However, not all knowledge about the universe can be easily comprehended, as many Science learning materials are abstract, requiring students to invest time in absorbing such information. The aim of this research is to improve the learning outcomes of fourth-grade students in the topic of changes in the state of matter at SDN 3 Bancarkembar. This study falls under the category of Classroom Action Research (CAR) conducted in two cycles. The research subjects consist of 17 fourth-grade students. Learning outcome data were collected through tests and subsequently analyzed using descriptive statistics. The results of the research indicate an improvement in learning outcomes related to the topic of unit length in each cycle. The average score in Cycle I was 60.57 and increased to 82.35 in Cycle II. These findings demonstrate that the use of the STAD model integrated with a scientific approach can enhance learning achievement in the topic of unit length in fourth-grade students at SDN 3 Bancarkembar

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin, S. P., & Sumendap, L. Y. S. (2022). 164 Model Pembelajaran Kontemporer (Vol. 1). Pusat Penerbitan LPPM.

Aswirna, P. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperstif Tipe Stad Bagi Peningkatan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V di SDN 21 Padang. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 8(1), 53-64.

Febriyani, W. D., & Hardjono, N. (2019). Penerapan Model STAD Berbasis Scientific untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Tematik. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan (Jartika), 2(1), 66-78.

Hazmiwati, H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 178-184.

Herlinah, H., Afni, N., & Wahid, A. (2023). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Pada Murid Kelas IV SD Inpres Borong Jambu II. ALENA: Journal of Elementary Education, 1(1), 34-39.

Heryadi, Y. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Materi Perubahan Wujud Benda. Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE), 4(1), 29-40.

Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). The Action Research Planner. Victoria Deakin University Press.

Kusumaningsih, H., & SD, S. P. (2022). Cooperative Learning Model Stad Dalam Pembelajaran Bangun Datar. Cahya Ghani Recovery.

Lestari, W., Pratama, L. D., & Jailani, J. (2018). Implementasi Pendekatan Saintifik Setting Kooperatif Tipe STAD Terhadap Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar Matematika. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 9(1), 29-36.

Malitasari, L. N. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Melalui Pembelajaran STAD Materi Gaya Dapat Merubah Bentuk Benda Pada Siswa Kelas IV Semester II SD 6 Bulungcangkring Kecamatan Jekulo Kabupaten Kudus Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Bhakti Pendidikan Indonesia, 2(2).

Permatasari, F., Al Ghozali, M. I., & Purwati, R. (2022). Efektivitas Metode Eksperimen Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Materi Perubahan Wujud Benda Kelas IV MI Ma’arif Sutawinangun Kabupaten Cirebon. EduBase: Journal of Basic Education, 3(1), 111-116.

Putri, N. K. (2021). Penerapan Pendekatan Saintifik Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team-Ahievment Divisions (STAD) Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika. Lampuhyang, 12(2), 1-16

Rahmawati, A. S., & Ika, Y. E. (2020). Perbedaan keefektifan model pembelajaran kooperatif tipe (students teams achievement division) dan jigsaw terhadap kemampuan pemecahan masalah pada pembelajaran fisika. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 6(1), 162-168.

Sadijan. (2018). Jurnal Pendidikan Dwija Utama: Edisi Mei 2018 . Surakarta: Forum Komunitas Guru Pengawas Surakarta.

Suparsawan, I. K. (2021). Implementasi pendekatan saintifik pada model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan keaktifan dan hasil belajar matematika. Indonesian Journal of Educational Development (IJED), 1(4), 607-620.

Syafitri, S. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas V dengan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD. COMSERVA: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 2(11), 2593-2609.

Taufik, M., Sutrio, S., Ayub, S., Sahidu, H., & Hikmawati, H. (2018). Pelatihan media pembelajaran berbasis WEB kepada guru IPA SMP kota Mataram. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 77-81.

Downloads

Published

2023-09-30

How to Cite

Prasetyo, A. S., Sulastriningsih, A. ., & Anggoro, S. . (2023). PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR PESERTA DIDIK MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN STAD TERINTEGRASI SAINTIFIK MATERI PERUBAHAN WUJUD BENDA PADA PESERTA DIDIK KELAS IV DI SD NEGERI 3 BANCARKEMBAR. Journal of Professional Elementary Education, 2(2), 239–247. https://doi.org/10.46306/jpee.v2i2.53